fbpx

Wat is personal branding?

Personal branding is jezelf als een merk beschouwen en je ook op deze manier aan de buitenwereld presenteren. Het zorgt voor een duidelijke afbakening van de punten die jou uniek maken en waarmee jij je van anderen kunt onderscheiden. Dit fenomeen is overgenomen uit Amerika en werd in eerste instantie door bedrijven ingezet om een beeld en/of gevoel bij het bedrijf op te roepen. Zo straalt bijvoorbeeld Coca Cola uit dat het drinken van deze cola meer is dan het simpelweg lessen van je dorst: het is een gevoel wat je drinkt. Op deze manier heeft het bedrijf toegevoegde waarde weten te creëren voor het merk Coca Cola en dit zorgt er weer voor dat iedereen het merk kent. In dit artikel lees je waarom personal branding zo belangrijk is, welke voordelen het heeft, wat de do’s en dont’s zijn en reiken we je een personal branding checklist aan.

Waarom personal branding?

In Nederland is het toepassen van personal branding eigenlijk een beetje gek, omdat het niet gebruikelijk is om over jezelf op te scheppen. Maar, toch is het ten zeerste aan te raden om jezelf als merk te presenteren, met als doel positieve beelden en associaties op te roepen. Bij personal branding zet je je persoonlijkheid, ervaringen en kennis in om jezelf van anderen (lees: concurrenten voor dezelfde vacature) te onderscheiden. Als je personal branding op de juiste manier inzet, zorg je ervoor dat de mensen in je netwerk jou als de best mogelijke oplossing voor hun problemen gaan zien. Waar iemand die dorst heeft direct aan Coca Cola denkt, denkt iemand met een probleem binnen jouw vakgebied meteen aan jou. Als je jezelf als merk presenteert is het belangrijk om geen rol aan te nemen, maar echt uit te stralen wie je bent en wat jouw kwaliteiten zijn.

De voordelen van personal branding

Als mensen in dezelfde seconde dat ze ontdekken dat ze een probleem hebben aan jou denken, betekent dit dat je goed op weg bent om een jezelf als merk te positioneren. Voor het toepassen van personal branding is het uitvoeren van zelfonderzoek vereist: hier is zelfkennis voor nodig. Op deze manier leer je op een andere manier naar jezelf te kijken en dit zorgt ervoor dat er bij jou en je netwerk een goed beeld ontstaat van je persoonlijke en zakelijke ambities. Goed gebruik van personal branding zorgt ervoor dat professionals zich in de markt kunnen onderscheiden en zo een concurrentievoordeel weten te behalen. Daarnaast vergroot je de kans dat anderen je herinneren, is het voor potentiële klanten of werkgevers meteen duidelijk wat ze van je kunnen verwachten en het zorgt het ervoor dat je een bedrijf echt kennis leert maken met wie jij bent. Dit maakt de marketing een stuk persoonlijker.

Do’s en dont’s personal branding


Om goed overzichtelijk te maken welke stappen je kunt ondernemen om jezelf als merk op de markt te brengen kun je gebruik maken van de drie speerpunten van personal branding. Ook wel het ABC’tje van personal branding genoemd. Hierin staat de letter A voor authenticiteit, B voor betrouwbaarheid en C voor consistentie. Op deze manier zorg je er respectievelijk voor dat je (A) opvalt en unieke vaardigheden bezit, (B) ook echt uitstraalt waar je zegt goed in te zijn en (C) herkenbaar bent voor potentiële klanten en werkgevers. Zoals ik in de tweede paragraaf van dit artikel al schreef, moet je jezelf absoluut niet anders voordoen dan je bent. Het is namelijk nooit lang vol te houden om je anders voor te doen dan je bent. Probeer ervoor te waken dat je niet overdrijft met het onderscheiden van jezelf: anders kan het voorvallen dat mensen je niet begrijpen of je bijvoorbeeld maar raar of gestoord gaan vinden. Als je jezelf als merk positioneert is het belangrijk dat je geen rare of mogelijk kwetsende reacties op fora en social media plaatst, zeker niet als deze in strijd zijn met je personal brand.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil jij onze blogs, waarin we je de meest belangrijke sollicitatietips geven en op de hoogte houden over de laatste ontwikkelingen op de telecom, techniek en staff & organisaties branches, als allereerst lezen? Schrijf je hieronder dan snel in voor de nieuwsbrief van FG Progress. Dan helpen wij jou bij het vinden van de door jou gewenste droombaan, het opstellen van je cv en motivatiebrief en het treffen van voorbereidingen voor het sollicitatiegesprek.